Feeling Vietnamese - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Marin Stolker - WaarBenJij.nu Feeling Vietnamese - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Marin Stolker - WaarBenJij.nu

Feeling Vietnamese

Blijf op de hoogte en volg Marin

11 Maart 2013 | Vietnam, Can Tho

Ik heb vanuit Nederland wat berichten vernomen dat een aantal van jullie weer hunkert naar een reisverslag van mij vanuit Vietnam, dus bij deze!

Het is inmiddels een week of 3 geleden dat ik mijn vorige verslag schreef, over de projecten. Ik wil iedereen bedanken voor alle reacties en ik wil graag nog wat toevoegen:

Ondanks dat het soms even pittig is, blijft het werken op de projecten leuk! Ik kan het makkelijk van me afzetten, en geniet wanneer de kinderen genieten. Ook is het fijn dat je in het huis met elkaar er over kan praten, wat je meemaakt.

De reden dat ik nu al een tijdje niks heb geschreven, is omdat het leven hier inmiddels niet meer 'nieuw' is. Ondanks dat ik heel veel verschillende dingen meemaak, is er niet heel veel om over te schrijven. Ik ben gewend aan het land, heb mijn draai gevonden op de projecten en ben gewoon aan het genieten! Bijna de helft van mijn tijd in Vietnam zit er op en meer dan de helft van mijn vrijwilligerswerk. Heel jammer om eerlijk te zijn. Het leven in Vietnam bevalt me goed. Het eten is lekker, het weer is (af en toe te) warm en de mensen zijn vriendelijk. Ik wil er absoluut niet aan denken dat er een moment komt dat ik hier weg moet en de mensen en het land moet achterlaten. Gelukkig heb ik nog anderhalve maand om leuke dingen te doen.

Over leuke dingen gesproken: Ik ben een twee weken geleden nog een weekend weg geweest naar Chau Doc. Dit is een klein stadje bij de grens met Cambodia. Samen met twee andere vrijwilligers heb ik pagoda's bezocht, bergen beklommen, rondgelopen in het stadje en een floating village bezocht. Verder ben ik alleen in Can Tho geweest. Dit weekend hebben we de stad verkend, met een bezoekje aan de floating market (had ik al eerder gedaan, maar een tweede keer kan geen kwaad ;)) en vanmiddag een fietstochtje over het platte land, met een bezoek aan de fruitgardens! Leuk om eens iets in de omgeving te zien.

Omdat we de tocht van vanmiddag via een toeristenbureau hadden geboekt, moesten we daar vertrekken. Dit bureau ligt naast het Ho Chi Minh standbeeld: midden in het toeristengebied. Je ziet hier dan ook heel veel westerlingen. Het gekke is, dat ik merk dat ik naar ze begin te staren en naar ze wijs: Ik vind het opvallend om hier buitenlanders te zien. Op zo een moment vergeet ik volkomen dat ik zelf ook 'wit' ben! Hierdoor merk ik wel duidelijk dat ik me hier thuis voel: ik voel me vietnamees, ondanks het feit dat ik nog verre van 'local' ben!
Bij het standbeeld gebeurde er nog wel iets hilarisch waardoor ons duidelijk werd gemaakt dat we ons dan misschien Vietnamees voel, maar dat nog niet zijn. Er was een groep reizende Vietnamezen die op de foto wilden met het standbeeld. Ze kwamen naar ons toe gelopen en riepen: 'picture. picture!' Wij dachten dat ze een foto van de groep met het beeld wilden, maar nee. Of wij met hen op de foto wilden! Hahaha Alle toestellen werden tevoorschijn gehaald, want iedereen wilde een bewijs dat ze met deze westerlingen op de foto waren geweest! Alleen wij telden nog en Ho Chi Minh werd volkomen vergeten en zelfs niet op de foto gezet! Na een stuk of 20 foto's hadden Enja, Ingmar en ik het gehad en besloten we weg te gaan, terwijl we nog door iedereen uitvoerig bedankt werden. Al met al een hele aparte ervaring.

Tot slot is er nog een laatste ding dat ik jullie wil melden. Na alle geweldige dingen die ik meemaak en doe, is er de eerste rot-gebeurtenis die me is overkomen. Ik ben in de nacht van zaterdag op zondag in huis bestolen. Mijn kamergenote en ik hadden vanwege de warmte onze balkondeur open gezet. Ze zijn 's nachts ons balkon op geklommen en hebben onze telefoons, mijn e reader en mijn kamergenote haar iPad van het bed gestolen. Allebei hadden we onze spullen bijna onder het kussen liggen en we waren er beide van overtuigd dat men niet het brutale lef zou hebben om het daarvandaan mee te nemen. Ik zelf heb niks er van gemerkt. Els werd wakker doordat de dief over haar heen hing om de ipad tet pakken. Ik werd wakken op het moment dat zij de dief naschreeuwde toen die wegvluchtte met onze spullen. Eerst was er de schok van haar ipad die weg was. Na 10 minuten zag ik pas dat mijn e-reader weg was, en na een uur realiseerde ik me dat ik mijn telefoon niet meer had. Heel erg balen van de spullen, maar dat is overkomelijk. Het meest vervelende is het moment waarop je je realiseert dat iemand tijdens je slaap, jouw persoonlijke omgeving binnendringt en dus zo dichtbij kan komen. De schrik zit er bij iedereen dan ook behoorlijk in. Het is een behoorlijke smet op de afgelopen dagen, maar we doen allemaal ons best om het te vergeten en toch te genieten. Soms is dat voor mij nog wel moeilijk, want bij elk onverwacht geluid schrik je en slaat je hart een hartslag over.

Toch wil ik het zo snel mogelijk vergeten, maar toch wel leren van deze harde les. Ik probeer de rest van mijn reis niet te laten beinvloeden hierdoor en daarom wil ik graag tegen jullie zeggen:
Onthoud dat ik het nog steeds naar mijn zin heb! Het gaat nog altijd goed hier en van heimwee is absoluut geen sprake! ;)

Binnenkort komen er weer een paar foto's!
Heel veel liefs van jullie Nederlandse Vietnamees

  • 11 Maart 2013 - 18:01

    Gerda:

    Zo! Ik hou me weer even stil! Want ik ben wsl degene die het meest hunkert naar jouw verhalen haha. En als er dan nog beelden bij komen ben ik helemaal blij.
    Geniet nog maar lekker van de warmte die Vietnam je geeft. Want uit je verhaal blijkt maar weer dat ondanks die vervelende ervaring, je verblijf daar nog steeds als heel positief ervaart!
    Dikke kus van mij!
    ps stuur even wat warmte deze kant op.......

  • 11 Maart 2013 - 18:03

    Nicky:

    Hoi Marin,
    Wat naar dat jullie s'nachts zijn bestolen.
    Hopelijk kan je snel weer een beetje "door'slapen.
    Wat heerlijk om te horen dat jullie allemaal van jullie reis genietn.
    Heel veel plezier de laatste anderhalve maand Geniet ervan !!
    Groetjes Stefan en Nicky

  • 11 Maart 2013 - 20:41

    Rita.:

    hoi Marin, even een berichtje van dotter nu hier een gevoelstemp. van min tien.
    en er komt misschien nog sneeuw. maar het gaat goed komen de lente gaat beginnen.
    zal bij jou anders zijn wat een heerlijke warmte . zo te lezen geniet je van de dingen in het Vietnamese land.
    wat fijn voor de kindjes daar dat jij daar bent , ze zullen je wel gaan missen als je er niet meer bent.
    heel veel plezier en geniet van alles om je heen.
    groetjes.










  • 11 Maart 2013 - 21:54

    Sandra:

    Hoi Marin Ching.....gezellig weer je verhaal! Zo fijn voor je dat het allemaal goed bevalt, en net wat je zegt probeer die vervelende insluiping maar te "vergeten", jammer genoeg gebeurt dat soort dingen overal, hoef je niet in Vietnam voor te zijn...maar vervelend is het, ze moeten gewoon met hun poten van andermans spullen afblijven.
    Geniet nog maar lekker van alles en iedereen, time flies.....
    Groetjes en een dikke zoen van ons. ( ook ik kijk weer uit naar je volgende WBJ )
    xoxo

  • 13 Maart 2013 - 13:47

    Frank:

    Hoi Marin, terwijl het hier sneeuwt( ja echt waar) zit ik jouw exotisch verhaal te lezen. Ik vindt het nog steeds fantastisch wat je daar doet. Leuk werken en ondertussen heel veel meemaken. Geniet maar.
    groetjes Frank

  • 15 Maart 2013 - 16:28

    Henriette:

    Hoi marin
    wat en verhalen allemaal.
    Kop op houden hoor laat je door dit best vervelende incident niet afleiden maar blijf er voor gaan.
    en genieten natuurlijk
    Nog mooie dagen als je werkt of vrij bent.
    Van oma moest ik zeggen bedankt voor de brief door de brievenbus en de foto;s erbij.
    Ja wij proberen haar bij de les te houden via verhalen en ze was blij je afgelopen weekend te hebben gezien.
    Is jou naam goed uit te spreken in het vietnamees en weet je al hoe je het dan schrijft ?????

    liefs Henriette

  • 16 Maart 2013 - 15:42

    Wilna:

    Hoi Marin,
    Het verhaal had ik al van Britt gehoord tijdens de wandeling bij Engelien. Het is rot voor je maar wees maar blij dat het alleen maar spullen zijn. Geniet maar lekker van het warme weer en van alle lieve kindjes om je heen en de omgeving (tenslotte heb je toch ook een beetje vakantie) voor je het weet is het alweer voorbij.
    Een lieve warme groet uit het koude kikkerland. Paul & Wilna

  • 18 Maart 2013 - 20:38

    Britt Stolker:

    Lieve Marin,
    Dank je wel voor de mooie foto's en de brief. Ik heb de foto's meegenomen naar mijn werk. Alle collega's en begeleidings hebben gekeken en vonden het heel mooi. Zorg maar goed voor de lieve kindjes. Is het leuk daar met alle andere Vietnam-mensen? Ik mis je, dikke kus en knuffel van je grote, kleine zus Britt. xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marin

In mei heb ik mijn VWO diploma gehaald en aangezien ik nog niet wist wat ik wilde gaan studeren heb ik besloten om een tussenjaar te nemen! Maar ja, dat moet je natuurlijk wel nuttig besteden! Dus besloot ik dat ik vrijwilligerswerk zou gaan doen! En na maanden hard werken en sparen, is het dan eindelijk zo ver! 31 Januari vertrek ik naar Vietnam om voor 2 maanden vrijwilligerswerk te doen! Daarna zal ik nog voor een maand reizen om Vietnam ook qua landschap te verkennen en de cultuur nog beter te ontdekken! Ik heb er super veel zin in en via deze blog kan je me volgen! Hopelijk wordt dit de start van vele mooie reizen! Liefs

Actief sinds 31 Dec. 2012
Verslag gelezen: 611
Totaal aantal bezoekers 5621

Voorgaande reizen:

31 Januari 2013 - 03 Mei 2013

Mijn eerste reis, naar Vietnam

Landen bezocht: