Genieten! - Reisverslag uit Lợi Nguyên B, Vietnam van Marin Stolker - WaarBenJij.nu Genieten! - Reisverslag uit Lợi Nguyên B, Vietnam van Marin Stolker - WaarBenJij.nu

Genieten!

Blijf op de hoogte en volg Marin

05 Februari 2013 | Vietnam, Lợi Nguyên B

Hehe! Hier is ie dan! Mijn eerste verslag vanuit Vietnam. Vandaag is al weer de vijfde dag dat ik hier ben. Hoewel mijn vlucht goed verliep, was de reis behoorlijk stressvol! Ik moest overstappen op Bangkok. Eenmaal daar was het heel vaag: amper borden die aangeven waar je naar toe moet. Dus ging ik naar de klm desk: die kon niks voor me doen: ik moest naar de vietnam airlines desk. Daar checkte ik in, maar mn bagage kon ik niet inchecken... Bonnetje van met mijn incheckbewijs kwijt! Dus weer terug naar de klm desk. Een hoop getik en geklik op de computer en uiteindelijk kreeg ik een rare code mee. Terug naar de vietnam airlines desk: aangezien het engels hier onverstaanbaar is, heb ik uiteindelijk de code gegeven en ben ik gaan rennen naar mijn vliegtuig! Krappe planning al met al, want ik moest van de gate zo doorlopen het vliegtuig in. Pfieww! Net gehaald! Maar nog steeds geen duidelijkheid over mijn ruimbagage. Dus het uur dat ik nog moest vliegen kon ik alleen maar hopen dat mijn tas er in zat.
En gelukkig: dat was zo! Dus heelhuids, met al mijn spullen aangekomen in Ho Chi Minh City (HCMC). Daar werd ik opgewacht door een taxi.
Meteen bij het instappen merk je het eerste verschil in verkeersregels met Nederland: geen gordel! Oke, goed, maakt niet uit; komt goed. Maar dan!!! Dat verkeer; ik hield mijn hart vast de hele rit! CHAOS! Geen regels! Iedereen rijdt door elkaar; tegen het verkeer in, scooters tussen auto's en vrachtwagens, rechts inhalen, geen richtingaanwijzer. Heel raar in het begin, maar ook wel heel grappig om te zien. Het enige wat men wel heel veel doet, is toeteren. Te pas en te onpas. Ohohh! En door zulk verkeer zal ik binnenkort in Can Tho (CT) moeten fietsen! :s

Eerste nachtje sliep ik in een hotel. Volgende dag (2 feb) ging ik met de bus naar CT. Hier heb ik kennisgemaakt met mijn begeleider (Phoung, je zegt foeng) en mijn 4 huisgenoten; Roos(marijn), (Anne)Sophie, Lieke en Tess. Zij zijn ook allemaal vrijwilligers bij dezelfde organisatie. 's Avonds heb ik bij het eten met Phuong te horen gekregen op welke projecten ik zal gaan werken: engelse les geven in een opvanghuis voor kinderen, helpen met verzorgen en aandacht geven in een weeshuis met gehandicapte kinderen, koken voor de armen in een ziekenhuis en kinderen vermaken in een ander weeshuis!

Na het eten heeft Phuong mij naar een eettent gebracht waar de rest was: uit eten met 2 Vietnamese jongens, die werken op een van de projecten waar wij ook werken. Daarna zijn we met zijn 7-en naar een karaoke bar geweest! Heel erg grappig!

Iedereen doet hier alles op de scooter (zelfs een kleine boodschap bij een winkel 200 meter verderop) dus er rijden heel veel (echt heel veel!) scooters! 2 van de meiden met wie ik hier zit hebben dan ook een scooter gekocht. Ondanks dat het in het begin heel eng is, is het wel een hele gave ervaring om zo door de stad te gaan!

Omdat ik aankwam in CT op zaterdag en wij op zondag en maandag vrij zijn, heb ik de eerste twee dagen rustig aan kunnen doen en lekker kunnen kennismaken met het leven hier. Dat is tot nu toe niet verkeerd, want zondag hebben we de hele dag aan een zwembad in een hotel gelegen. Die avond hebben we het rustig aan gedaan, want maandag moesten we vroeg op. Om vijf uur werden we opgehaald, omdat ze afgesproken hadden om naar een paar van de floating markets te gaan. Heel gaaf; allemaal bootjes met HEEL VEEL fruit en groenten er op. Op het water ging het bijna hetzelfde als op de weg, dus ook hier totale chaos. Maar de zonsopgang van het water was geweldig om te zien!

Maandagmiddag een lekkere rustige middag gehad in de hangmatten, 's avonds weer lekker uit eten. Dat is hier trouwens heel gewoon. Men eet eigenlijk nooit thuis. Dat is ook niet gek als je bedenkt dat je voor een heerlijke verse noodlessoep omgerekend 3 a 4 euro betaald en voor een cola hooguit een euro! (Even ter illuatratie; gister aten we met z'n 5en allemaal een noodlessoep met drinken, voor ongeveer 150.000 Vietnamese dong, omgerekend zo'n 5/6 euro! Dus een euro per persoon.) Bovendien is het veel gezelliger om uit eten te gaan, dan om thuis te eten!

Aangezien het vandaag dinsdag is, begin ik vanmiddag met werken. Ik ga lesgeven aan de kinderen in de opvang.
Mijn werkweek is kort deze week, want zaterdag begint hier het Vietnamees nieuw jaar! Tet, zoals ze dat hier noemen! Iedereen is nu al druk aan het voorbereiden en daarom zijn sommige straten hier nu heel leuk versiert! Zaterdag gaan we met zijn 5-en naar een dorpje op het platte land om bij familie van een van de vietnamese jongens 'oud en nieuw' te vieren!
Nieuw jaar vieren gaat hier alleen anders dan in NL; een week lang viert men hier feest en is men vrij! Dus wij ook! Vanaf zondag gaan we daar goed gebruik van maken, want dan gaan we naar een eiland ten zuid westen van Vietnam: Phu Quoc! Een weekje in alle rust genieten van het land en de cultuur!

Foto's volgen wanneer ik in een internetcafe ben! ;)

Heel veel liefs uit het lekker warme maar soms ook echt snikhete Vietnam!

  • 05 Februari 2013 - 06:51

    Gerda:

    Wat heerlijk om zo een begin! Op je overstap na dan. Kan niet wachten om je foto's te zien. Ben ook benieuwd naar je werk ervaringen. Marin: ervaar,onderneem,ontmoet en geniet!
    Xxx van Dotter

  • 05 Februari 2013 - 08:12

    Gerard En Engelien:

    Zeker een goed begin! Fijn dat er meer vrijwilligers zijn. Heb je meteen een band. Geniet van alles en vooral van de hitte! Het klinkt superleuk en superspannend. We wachten de beelden af je hebt een goede camera dus we verachten mooie foto's. We zullen je volgen van het koude, regenachtige met hagelstormende Nederland. veel liefs uit Almere

  • 05 Februari 2013 - 08:12

    Lyda:

    hoi Marin,
    Je had meer geluk met je bagage dan Joris, gelukkig! Wat leuk dat je het nieuw jaar kan meemaken, lijkt mij een hele belevenis.
    Succes met je eerste werkdag! Ik blijf je volgen.
    groetjes Lyda

  • 05 Februari 2013 - 08:17

    Joris:

    Heej Marin,

    Klinkt echt heel gaaf daar. Ook mooi dat je gelijk je fijn voelt daar en dat alles goed gaat met je.
    Ik hoop dat je het de komende maanden daar super leuk hebt en geniet ervan.

    Groetjes
    Joris

  • 05 Februari 2013 - 08:50

    Jan Beekman:

    Hey Marin, leuk dat je het nu al zo naar je zin hebt. Had geen kans meer om je een goede reis te wensen en heel veel plezier en succes, maar dat lijkt nu al aardig te lukken als ik het zo lees. We blijven je verhalen volgen. Liefs van je buurtjes, Jan & Ada

  • 05 Februari 2013 - 09:25

    Jarno:

    Hey zus,

    Fijn om de positieve berichten te lezen. Werk je niet te hard? Gelukkig ben je straks een weekje vrij.....je hebt er dan immers al 4 dagen op zitten. Geniet lekker van je tijd daar, we houden je in de gaten!

    X. Jar

  • 05 Februari 2013 - 10:59

    Frank:

    Woew, Marin.
    Klinkt heel exotisch. En wat leuk dat je meteen met de hele groep dingen onderneemt en ook bij de mensen thuis. Laat de organisatie van jou genieten en geniet je van al je mooie projecten. Heel veel plezier en ik verheug me op de foto's.

  • 05 Februari 2013 - 12:05

    Sandra:

    Met een koppie koffie jouw WBJ lezen, hoe gezellig! Deze eerste klap is een daalder waard! Je draai vinden op deze manier is fijn. Doe wel voorzichtig op die scooter! x

  • 05 Februari 2013 - 17:30

    Nicky:

    Hoi Marin,
    een goed begin is het halve werk !! geniet ervan !
    Groetjes Stefan en Nicky

  • 05 Februari 2013 - 17:46

    Henriette:

    Hoi Marin.
    Of hoe zeg/schrijf je dat in vietnam?????
    Wat een lang verhaal en wat een belevenissen al dat gaat wat worden.
    Ook ik blijf je volgen vanuit een koud kikkerland.
    Goed te lezen dat je aansluiting heb gevonden met de andere meiden.
    En je rijbewijs hopenlijk weet je nog regels als je terug komt.
    Ga genieten van je vrije week en het nieuwjaars feest beginnen ze daar nu
    pas in 2013 of hoe gaat de telling???
    daarna succes met je werk
    liefs jet

  • 05 Februari 2013 - 20:25

    Sibbeliene:

    Marin! Wat een verhaal! Geweldig! Mooi dat de reis uitendelijk toch nog goed is gekomen! :) Geniet er van! :D Xx

  • 07 Februari 2013 - 18:22

    Romy:

    Hay Snoes!
    Heerlijk te lezen, ik hoop dat de rest van je verhalen in dezelfde trant blijven!
    Doe je wel voorzichtig op die scooters? Zal je moeder blij mee zijn!!
    XXXXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marin

In mei heb ik mijn VWO diploma gehaald en aangezien ik nog niet wist wat ik wilde gaan studeren heb ik besloten om een tussenjaar te nemen! Maar ja, dat moet je natuurlijk wel nuttig besteden! Dus besloot ik dat ik vrijwilligerswerk zou gaan doen! En na maanden hard werken en sparen, is het dan eindelijk zo ver! 31 Januari vertrek ik naar Vietnam om voor 2 maanden vrijwilligerswerk te doen! Daarna zal ik nog voor een maand reizen om Vietnam ook qua landschap te verkennen en de cultuur nog beter te ontdekken! Ik heb er super veel zin in en via deze blog kan je me volgen! Hopelijk wordt dit de start van vele mooie reizen! Liefs

Actief sinds 31 Dec. 2012
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 5595

Voorgaande reizen:

31 Januari 2013 - 03 Mei 2013

Mijn eerste reis, naar Vietnam

Landen bezocht: